Kendelse af den 6. december 2023 - J.NR. 23/07043
Ændring af afgørelse, Erhvervsstyrelsen
skal registrere stiftelsen af selskabet CC ApS.
Selskabsloven §§ 23 b, stk. 1,
23 h. 23 j. jf. 112, stk. 2
(Allan Nejbjerg, Shaina Jabbar og Mikael Friis Rasmussen)
AA
mod
Erhvervsstyrelsen
Ved skrivelse af 12. juni 2023 har advokat BB på vegne af AA (klager) påklaget Erhvervsstyrelsens afgørelse af 15. maj 2023, hvorved styrelsen afviste at registrere stiftelsen af selskabet CC ApS.
Erhvervsstyrelsen har i en af Erhvervsankenævnet indhentet redegørelse af 11. august 2023 over sagens faktiske omstændigheder oplyst følgende:
Anmeldelse [sagsnummer 1] af
[dato 1]
Den [dato 1] anmeldte DD stiftelsen af
Selskabet. Anmeldelsen skete ved brug af en digital medarbejdersignatur udstedt
til DD af EE ApS [advokatanpartsselskab], CVR-nr. [...]. Følgende e-mailadresse
var tilknyttet anmeldelsen, [e-mailadresse 1]. Vedlagt anmeldelsen var følgende
dokumenter:
·
Stiftelsesdokument
(bilag 1)
·
Vedtægter
(bilag 2)
·
Sagsresumé
fra anmeldelsen (bilag 3)
Den 20. april 2023 modtog Erhvervsstyrelsen en anmodning om
hastebehandling fra DD, som blev besvaret samme dag af Erhvervsstyrelsen.
Korrespondancen er vedlagt (bilag 4).
Sagsforløbet med Erhvervsstyrelsens registreringskontrol
Den 25. april 2023 sendte Erhvervsstyrelsen et høringsbrev til DD,
hvori Erhvervsstyrelsen anmodede om at indsende følgende dokumentation:
·
Dokumentation
der kunne verificere AAs identitet, jf. selskabslovens § 23 d, stk. 3.
·
Dokumentation
for, at den anmeldte selskabskapital på 40.000,00 kr. var indbetalt til
selskabet, jf. selskabslovens § 23 b, stk. 1.
·
Dokumentation
for, at AA ville udøve den faktiske ledelse i Selskabet, jf. selskabslovens §
23 b, stk. 1.
I høringsbrevet oplyste Erhvervsstyrelsen vejledende, at følgende
elementer ville kunne indgå i styrelsens vurdering af hvorvidt AA ville udøve
den faktiske ledelse i Selskabet:
·
at AA var
ansat på kontrakt samt eventuel dokumentation fra stillingsopslaget,
ansættelsesprocessen eller dialog med selskabets stiftere i forbindelse med
ansættelsen,
·
at AA havde
været i dialog med en bank omkring oprettelse af Selskabets bankkonti,
·
at AA har
været i dialog med Selskabets fremtidige samarbejdspartnere,
·
en
redegørelse for, hvordan AA ville udføre den faktiske ledelse i forhold til
Selskabets aktiviteter,
·
at der
løbende skulle udbetales løn til AA fra ansættelsestidspunktet.
Erhvervsstyrelsens høringsbrev er vedlagt (bilag 5).
Den 5. maj 2023 modtog Erhvervsstyrelsen en redegørelse fra DD, som
bl.a. oplyste, at Selskabet skulle fungere som holdingselskab, hvorfor et
driftsselskab ville være Selskabets eneste samarbejdspartner. DD oplyste
yderligere at der ikke ville blive udbetalt løn til AA. Vedlagt redegørelsen (bilag
6) var en kopi af AAs sundhedskort (bilag 7) og kørekort (bilag 8)
som dokumentation for AAs identitet samt CVR-udskrift over AAs tilknytninger, (bilag
9).
Den 9. maj 2023 kvitterede Erhvervsstyrelsen for modtagelsen af
redegørelsen fra DD af den 5. maj 2023. I e-mailen oplyste Erhvervsstyrelsen,
at den fremsendte dokumentation for AAs identitet ikke var tilstrækkelig og
anmodede derfor om, at der blev fremsendt dokumentation for AAs identitet i
overensstemmelse med anvisningerne i høringsbrevet. Erhvervsstyrelsen anmodede
yderligere om dokumentation for, at AA ville udøve den faktiske ledelse i
Selskabet samt dokumentation for selskabskapitalens tilstedeværelse.
Erhvervsstyrelsens e-mail er vedlagt (bilag 10).
Den 11. maj 2023 modtog Erhvervsstyrelsen en e-mail fra DD, som bl.a.
anførte, at AA med sin underskrift på stiftelsesdokumentet var bekendt med, at
han skulle være direktør i Selskabet. I forlængelse heraf anførte DD videre, at
der ikke var nogen formodning for, at AA ikke ville udøve den faktiske ledelse
i Selskabet. DD oplyste endvidere i e-mailen til Erhvervsstyrelsen, at såfremt
anmeldelsen af stiftelsen af Selskabet ikke var færdigbehandlet senest den 12.
maj 2023, klokken 12:00 agtede DD, at rejse erstatningskrav mod
Erhvervsstyrelsen og de ansvarlige sagsbehandlere og indlede disciplinærsager
for [omstændighed 1].
Følgende bilag var vedlagt
e-mailen fra DD (bilag 11):
·
Dokumentation
for AAs identitet (bilag 12)
·
Mailkorrespondance
mellem en advokat og en ejendomsmægler vedrørende køb af en ejendom (bilag
13)
·
En
udskrift fra en klientkonto (bilag 14)
Den 12. maj 2023 besvarede Erhvervsstyrelsen ved chef for
Selskabskontrollen, FF, DDs e-mail af den 11. maj 2023 og oplyste til DD, at Erhvervsstyrelsen
anså ordlyden DDs e-mail af den 11. maj 2023 som værende i strid mod god
advokatskik. DD blev endvidere oplyst, at anmeldelsen af stiftelsen af
Selskabet ville blive behandlet efter almindelig praksis og sagsbehandlingstid
samt at sagen ville blive taget op til afgørelse på baggrund af det fremsendte
materiale. Erhvervsstyrelsens e-mail er vedlagt (bilag 15).
Den 15. maj 2023 traf Erhvervsstyrelsen afgørelse om at afvise at
registrere stiftelsen af Selskabet. I afgørelsen lagde Erhvervsstyrelsen vægt
på, at der ikke var fremlagt dokumentation for, at AA ville udøve den faktiske
ledelse i Selskabet, at der ikke var fremlagt dokumentation for indbetalingen
af selskabskapitalen. Afslutningsvis indskærpede Erhvervsstyrelsen DDs
selvstændige ansvar som anmelder med den begrundelse, at styrelsen ikke havde
modtaget tilstrækkelig dokumentation for stiftelsen af Selskabet.
Erhvervsstyrelsens afgørelse er vedlagt (bilag 16).
Den 16. juni 2023 modtog Erhvervsstyrelsen anmodningen fra
Erhvervsankenævnet. Anmodningen er er vedlagt (bilag 17).
Den 6. juli 2023 anmodede Erhvervsstyrelsen om fristudsættelse til den
11. august 2023. Anmodningen er vedlagt (bilag 18).
Den 7. juli 2023 meddelte Erhvervsankenævnet fristudsættelse til
Erhvervsstyrelsen. Erhvervsankenævnets e-mail er vedlagt (bilag 19).”
I Erhvervsstyrelsens afgørelse af 15. maj 2023 hedder det:
Erhvervsstyrelsen har dags dato truffet afgørelse om at afvise at
registrere stiftelsen af Selskabet, selskabslovens § 23 f, og selskabslovens §
15, stk. 1.
Klagevejledning
Denne afgørelse kan indbringes for Erhvervsankenævnet, Toldboden 2,
8800 Viborg, senest 4 uger efter dags dato, jf. selskabslovens § 371.
Erhvervsstyrelsen skal til orientering oplyse, at Erhvervsankenævnet i
forbin- delse med en eventuel klage opkræver et gebyr, der helt eller delvis
kan tilba- gebetales, hvis du får medhold i din klage.
…
Dokumentation for faktisk ledelse
Erhvervsstyrelsen bemærker, at Erhvervsstyrelsen anmodede om dokumentation for faktisk ledelse herunder eksempelvis dokumentation for; at AA er ansat på kontrakt samt eventuel dokumentation fra stillingsopslaget, ansættelsesprocessen eller dialog med Selskabets stiftere i forbindelse med ansættelsen, at AA har været i dialog med en bank omkring oprettelse af Selskabets bankkonti, at AA har været i dialog med Selskabets fremtidige samarbejdspartnere, en redegørelse for, hvordan AA vil udføre den faktiske ledelse i forhold til Selskabets aktiviteter, og/eller at der løbende skal udbetales løn til AA fra ansættelsestidspunktet.
I forbindelse med kontrollen har Erhvervsstyrelsen modtaget følgende dokumentation:
• To redegørelser af henholdsvis den 5. maj 2023 og den 11. maj 2023
• En mailkorrespondance mellem AA, en advokat og en ejendoms- mægler.
Redegørelserne
I redegørelsen af den 5. maj 2023 oplyste du, at Selskabet skal fungere som et holdingselskab, hvorfor der ikke har været nogen ansættelsesproces for AA og at Selskabet ikke har nogen samarbejdspartnere. Du forklarede yderligere, at der ikke ville blive udbetalt løn til AA.
I redegørelsen af den 11. maj 2023 redegjorde du for indholdet af selskabslovens § 23 b, og oplyste herudover, at AA ville drive Selskabet ved at sikre sig, at årsregnskabet bliver indleveret under iagttagelse af værditilvæksten eller værditabet i driftsselskabet.
Erhvervsstyrelsen finder ikke, at redegørelserne dokumenterer, hvorvidt AA vil udøve den faktiske ledelse i Selskabet. Erhvervsstyrelsen har herved lagt vægt på, at der ikke er indsendt en nærmere redegørelse for, hvorledes AA vil varetage ledelsen i Selskabet.
Mailkorrespondancen mellem AA, advokaten og ejendomsmægleren
Erhvervsstyrelsen bemærker, at den fremlagte korrespondance mellem ovenstående parter, relaterer sig til erhvervelsen af en ejendom og betingelserne for handlen. Erhvervsstyrelsen bemærker, at korrespondancen ikke vedrører Selskabet og styrelsen har ikke modtaget nogen nærmere redegørelse for hvorledes korrespondancen relaterer sig til stiftelsen af Selskabet. Erhvervsstyrelsen har derfor ikke kunne inddrage korrespondancen i styrelsens samlede vurdering af, hvorvidt AA vil udøve den faktiske ledelse i Selskabet.
Erhvervsstyrelsens samlede vurdering af dokumentationen for faktisk
ledelse
Efter selskabslovens § 23 f kan Erhvervsstyrelsen ved tvivl om, hvorvidt et medlem af ledelsen faktisk udøver ledelsen, jf. § 112, stk. 2, afvise at registrere den pågældende.
Erhvervsstyrelsen har foretaget en samlet vurdering af redegørelserne sammenholdt med mailkorrespondancen. Efter en nærmere gennemgang af dokumentationen, er Erhvervsstyrelsen fortsat i tvivl om hvorvidt AA vil udøve den faktiske ledelse i Selskabet og har derfor dags dato truffet afgørelse om at afvise registreringen af stiftelsen af Selskabet, jf. selskabslovens § 23 f, og 15, stk. 1.
Dokumentation for indbetaling af
selskabskapitalen
Det fremgår af anmeldelsen, at selskabskapitalen er indbetalt via kontant klientkonto på 40.000,00 kr. som blev godkendt af dig den [dato 1]. Ved høringsbrev af den 25. april 2023 anmodede Erhvervsstyrelsen om dokumentation for selskabskapitalens tilstedeværelse. I denne forbindelse modtog Erhvervsstyrelsen en kopi af en kontoudskrift fra GG [bank]. Det fremgår af udskriften, at HH A/S med hjemstedsadresse på [adresse 1] den 11. april 2023 overførte 48.000,00 kr. til EE ApS [advokatanpartsselskab]. I meddelelsesteksten var der angivet ”stiftelsesomkostninger”. Der er ikke ud fra den fremlagte kontoudskrift redegjort for hvorledes, det anførte beløb på 48.000,00 kr., relaterer sig til selskabskapitalen for Selskabet, herunder baggrunden for differencen mellem indskuddet på 40.000,00 kr. der fremgår af anmeldelsen og beløbet på 48.000,00 kr. der fremgår af den fremlagte kontoudskrift fra GG [bank].
Erhvervsstyrelsen finder det ikke dokumenteret, at selskabskapitalen var indbetalt til Selskabet på anmeldelsestidspunktet.
Sammenfattende
Da der ikke i forbindelse med Erhvervsstyrelsens kontrol af anmeldelsen af stiftelsen af Selskabet er indberettet dokumentation for, at AA vil udøve den faktiske ledelse i Selskabet eller dokumentation for, at selskabskapitalen på 40.000,00 kr. var indbetalt på anmeldelsestidspunktet, kan Erhvervsstyrelsen ikke registrere stiftelsen af Selskabet, jf. selskabslovens § 23 f og § 15, stk.1.
Anmelderansvar
I henhold til selskabslovens § 15, stk. 2, indestår en anmelder, der registrerer et forhold i Erhvervsstyrelsens it-system eller indsender anmeldelse herom til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system, for, at registreringen eller anmeldelsen er lovligt foretaget, herunder at der foreligger behørig fuldmagt, og at dokumentationen i forbindelse med registreringen eller anmeldelsen er gyldig.
§ 15, stk. 2, var en af bestemmelserne, der var indeholdt i selskabsloven i for- bindelse med lovens indførelse i 2009, jf. lov nr. 470 af 12. juni 2009.
Bemærkningerne til forslaget til selskabsloven indeholder følgende om bestemmelsen i § 15, stk. 2:
”I det foreslåede stk. 2 præciseres det, at
der påhviler anmelder en særlig forpligtelse til at sikre, at selvregistrering
ved brug af tilgæn- gelige it-registreringsløsninger ikke gennemføres i strid
med lovgiv- ningens eller vedtægternes forskrifter. Det samme gælder i forbin-
delse med anmeldelser af forhold, der ikke kan gennemføres ved selv-
registrering. Der henvises i denne forbindelse til den foreslåede § 17 (nu § 23
b) vedrørende dokumentation for baggrunden for den fore- tagne anmeldelse og
retsvirkningerne heraf.
Ved anmelder forstås den person eller det firma,
der i forbindelse med det registreringspligtige forhold formelt anføres som
anmelder. Hvis
kapitalselskabet selv forestår
registreringen eller anmeldelsen, sker dette således på selskabets vegne i
overensstemmelse med de teg- ningsregler, der gælder for selskabet, eller i
øvrigt i overensstem- melse med de almindelige regler om stillingsfuldmagt.
Foretages re- gistreringen eller anmeldelsen f.eks. af selskabets advokat, er
det den pågældende advokat, der skal betragtes som anmelder, uanset om det er advokatens
sekretær, der foretager handlingen.”
Erhvervsstyrelsen vil derfor gerne indskærpe dit selvstændige ansvar som anmelder for, at registreringer i forbindelse med stiftelsen af et kapitalselskab er lovligt vedtaget, og dokumentationen herfor foreligger, herunder at de anmeldte ledelsesmedlemmer vil udøve den faktiske ledelse i overensstemmelse med selskabslovens § 112, stk. 2.
I modsat fald vil Erhvervsstyrelsen overveje at fratage din adgang til at foretage registreringer via Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning, ligesom styrelsen vil overveje at indgive politianmeldelse.
Erhvervsstyrelsen vil dog ikke foretage sig yderligere i denne sag.
…”
I klageskrivelsen af 12. juni 2023 har klager anført blandt andet:
”Klager påklager ved nærværende klageskrift den af Erhvervsstyrelsen
trufne afgørelse af 15. maj 2023 i sag [sagsnummer 1], hvorved bestemtes, at:
”Erhvervsstyrelsen har dags
dato truffet afgørelse om at afvise at registrere stiftelsen af Selskabet,
selskabslovens § 23 f, og selskabslovens § 15, stk. 1.”
Påstand 1: Selskabet ”CC ApS” i sagsnr.: [sagsnummer 1] skal
registreres. Påstand 2: Erhvervsstyrelsens indskærpelse i afgørelsen af 15. maj
2023 kendes ubeføjet.
Den 11. april 2023 overførte HH A/S, CVR.nr.: [...], 48.000 kr. på
vegne af klager, til stiftelsen af selskabet ”CC ApS”.
Overførselskvittering for indgået selskabskapital af 11. april 2023,
fremlægges som bilag 1.
CC ApS skal være et selskab der direkte ejes af klager (legal ejer) og som
skulle stifte et driftsselskab der skal eje en ejendom, som dette driftsselskab
udlejer.
Den [dato 1] anmeldte undertegnede på vegne af klager
selskabsstiftelsen af ”CC ApS” til Erhvervsstyrelsen. Klager blev angivet som
direktør for selskabet, samt både legal og reel ejer.
Idet selskabet ikke blev oprettet umiddelbart efter anmeldelse, rettede
undertegnede den 19. april 2023 telefonisk henvendelse til Erhvervsstyrelsens
kundecenter, i forhold til at blive oplyst hvad stiftelsen beroede på.
Erhvervsstyrelsens kundecenter meddelte, at selskabsstiftelsen var
udtaget til manuel behandling og de på nuværende tidspunkt ikke var bekendte
med grundlaget herfor.
Undertegnede bemærkede i telefonen, at klager skulle benytte ”CC ApS”
til at stifte et driftsselskab, og at klager var i færd med at købe en fast
ejendom som skulle ejes af driftsselskabet. På denne baggrund blev det af
undertegnede oplyst, at det hastede med at stifte selskabet.
Erhvervsstyrelsen vejledte om, at der til mailadressen hasteanmodning@erst.dk
kunne sendes en mail med anmodning om hastebehandling af sagen.
Den 20. april 2023 sendte undertegnede en mail til Erhvervsstyrelsens
adresse hasteanmodning@erst.dk med en anmodning om at få sagen hastebehandlet.
Mail af 20. april 2023, fremlægges som bilag 2.
Den 25. april 2023 fremsendte Erhvervsstyrelsen en mail med anmodning
om dokumentation for:
1) Klagers identitet,
2) Selskabskapitalens tilstedeværelse,
3) at klager ville udøve den faktiske ledelse af
selskabet.
Erhvervsstyrelsens mail af 25. april 2023, blev besvaret den 5. maj
2023 ved mail, hvori det blev bekræftet at advokat BB havde modtaget
selskabskapitalen på klientkontoen og denne indestod for kapitalen. Derudover
blev der fremsendt en CVR-udskrift på klager, samt kopi af kørekort og
sygesikring.
Derudover blev der redegjort for, at klager ville varetage den faktiske
ledelse af ”CC ApS”.
Der blev redegjort for, at selskabet skulle være et holdingselskab,
hvilket vil sige selskabets eneste formål var at eje kapitalandelene i det
ikke-stiftede driftsselskab.
Erhvervsstyrelsen havde i deres mail spurgt ind til at modtage
dokumentation for, at direktørstillingen havde været opslået, samt
dokumentation for ansættelsesprocessen mellem stifteren og direktøren.
Der blev redegjort for, at idet der var tale om et holdingselskab med
klager som ejer, stifter og direktør, havde direktørstilling ikke været opslået
og der var tillige ikke afholdt ansættelsessamtaler mellem klager som direktør
og klager som stifter.
Derudover blev der redegjort for det arbejde som klager agtede at
udføre for ”CC ApS”, som ville være ganske begrænset, idet arbejdet alene ville
blive administration af anparterne i driftsselskabet samt den obligatoriske
bogføring og udarbejdelse af årsregnskab.
Ydermere blev der redegjort for, at idet der var tale om et
holdingselskab der ikke direkte ville tjene likviditet, men som udgangspunkt få
værdistigninger ved værdien af anparterne voksede. Af denne grund, ville klager
ikke modtage løn, men beholde værdierne i driftsselskabet.
Korrespondance mellem den 25. april til 5. maj 2023, fremlægges som bilag 3.
Erhvervsstyrelsen besvarede klagers mail, ved en mail af 9. maj 2023.
Erhvervsstyrelsen anså ikke klagers identitet, selskabskapitalens
tilstedeværelse eller at klager ville udøve den faktiske ledelse for
dokumenteret.
Der anmodes om, at klager sendte et billede af denne med
Erhvervsstyrelens brev af 25. april 2023 og billed-id i hænderne.
Derudover anmodede Erhvervsstyrelsen også om dokumentation for, at
selskabskapitalen forud anmeldelsen af selskabsstiftelsen var indbetalt.
Endvidere anmodede Erhvervsstyrelsen om yderligere dokumentation for,
at klager ville varetage den faktiske ledelse af ”CC ApS”.
Den 11. maj 2023, besvarede klager Erhvervsstyrelsens mail af 9. maj
2023.
Klager fremsendte i mailen et billede af klager, hvor denne holdt
Erhvervsstyrelsens brev og et billede-id.
Derudover blev der fremlagt overførselskvitteringen, der også er
fremlagt i bilag 1.
Endvidere blev det fremhævet, at det havde formodningen imod sig, at
klager ikke ville udøve den faktiske ledelse i dennes 100 % ejede
holdingselskab. Der blev også redegjort for, at det ikke var muligt at
fremlægge stillingsopslag eller dokumentation for ansættelsessamtaler mellem
stifter og direktør, idet klager selv ville bestride stilling som direktør og
der derfor aldrig havde været stillingsopslag, samtidig var klager både stifter
og direktør, hvilket gjorde det umuligt at stifter og direktør kunne afholde en
formel ansættelsessamtale.
Der henvistes ydermere til, at klager havde underskrevet stiftelsesdokumentet
(og vedtægterne) på ”CC ApS” og klager derfor var fulgt ud bekendt med, at
denne skulle være direktør i selskabet.
Herudover blev der henvist til formålet med kontrolbestemmelserne
omkring faktisk ledelse, som blev sammenholdt med det arbejde et mindre
holdingselskab giver anledning, samt formålet med et mindre holdingselskab.
Der henvistes også til, at klager havde fået en frist af sælgeren af
den ejendom som skulle købes af driftsselskabet til den [dato 2], til at få
etableret driftsselskabet med CVR.nr. således at købsaftalen kunne indgås.
Korrespondancen mellem klager og sælger af ejendommen, blev også sendt til
Erhvervsstyrelsen.
Klager gav herefter Erhvervsstyrelsen en frist til den 12. maj 2023,
til at færdigbehandle sagen, således at ”CC ApS” var færdigstiftet og
driftsselskabet kunne stiftes.
Korrespondancen mellem 9. til 11. maj 2023, fremlægges som bilag 4.
Herefter skal det det bemærkes, at klager ikke modtog en mail af 12.
maj 2023, som det er anført i Erhvervsstyrelsens afgørelse af 15. maj 2023.
Den 15. maj 2023, fremsendte Erhvervsstyrelsen sin afgørelse af 15. maj
2023, hvorefter Erhvervsstyrelsen afviste af registrere selskabet.
Erhvervsstyrelsens afgørelse af 15. maj 2023, kom frem til, at
Erhvervsstyrelsen ikke anså det for dokumenteret at selskabskapitalen var
tilstede, samt at klager ville varetage den faktiske ledelse.
I forhold til den faktiske ledelse, havde Erhvervsstyrelsen følgende
begrundelse:
”Efter selskabslovens § 23 f
kan Erhvervsstyrelsen ved tvivl om, hvorvidt et medlem af ledelsen faktisk
udøver ledelsen, jf. § 112, stk. 2, afvise at registrere den pågældende.
Erhvervsstyrelsen har foretaget en samlet vurdering af redegørelserne
sammenholdt med mailkorrespondancen [korrespondancen om køb af ejendom til det
ikke-stiftede datterselskab].
Efter en nærmere gennemgang af
dokumentationen, er Erhvervsstyrelsen fortsat i tvivl om hvorvidt AA vil udøve
den faktiske ledelse i Selskabet og har derfor dags dato truffet afgørelse om
at afvise registreringen af stiftelsen af Selskabet, jf. selskabslovens § 23 f,
og 15, stk. 1.”
Klager var og er undrende overfor, at Erhvervsstyrelsen kan være i
tvivl omkring, hvorvidt klager selv vil udøve den faktiske ledelse i klagers
eget 100 % ejede holdingselskab, som klager også selv har stiftet.
Ydermere skal det bemærkes, at idet ”CC ApS” alene skulle samarbejde
med driftsselskabet i forhold til ejendommen, var der således ikke yderligere
samarbejder at redegøre for. Hertil havde Erhvervsstyrelsen dokumentation for,
at klager var i færd med at købe den ejendom der skulle ejes af
driftsselskabet.
I forhold til selskabskapitalen anført Erhvervsstyrelsen følgende:
”Det fremgår af anmeldelsen, at
selskabskapitalen er indbetalt via kontant klientkonto på 40.000,00 kr. som
blev godkendt af dig den [dato 1]. Ved høringsbrev af den 25. april 2023
anmodede Erhvervsstyrelsen om dokumentation for selskabskapitalens
tilstedeværelse. I denne forbindelse modtog Erhvervsstyrelsen en kopi af en
kontoudskrift fra GG [bank]. Det fremgår af udskriften, at HH A/S med
hjemstedsadresse på [adresse 1] den 11. april 2023 overførte 48.000,00 kr. til EE
ApS [advokatanpartsselskab]. I meddelelsesteksten var der angivet
”stiftelsesomkostninger”. Der er ikke ud fra den fremlagte kontoudskrift
redegjort for hvorledes, det anførte beløb på 48.000,00 kr., relaterer sig til
selskabskapitalen for Selskabet, herunder baggrunden for differencen mellem
indskuddet på 40.000,00 kr. der fremgår af anmeldelsen og beløbet på 48.000,00
kr. der fremgår af den fremlagte kontoudskrift fra GG [bank].
Erhvervsstyrelsen finder det
ikke dokumenteret, at selskabskapitalen var indbetalt til Selskabet på
anmeldelsestidspunktet.”
Klager forholder sig ligeledes undrende overfor, at overførslen af selskabskapitalen
ikke anses for dokumenteret. Det skal særligt bemærkes, at det må være evident,
at der var fremlagt dokumentation for, at der var overført 48.000 kr. til
klientkontoen på tidspunktet for stiftelsen af selskabet.
Ydermere er det bemærkelsesværdigt, at der lægges negativ vægt på, at
der er overført 48.000 kr., når selskabskapitalen var sat til 40.000 kr. Det
findes derfor også evident, at der stod 40.000 kr. som selskabskapital på
tidspunktet for stiftelsen og det forhold, at der var overført yderligere 8.000
kr. kan ikke føre til, at selskabskapitalen ikke var til stede.
Ex tuto skal det bemærkes, at de 8.000 kr. var overført til betaling af
stiftelsesomkostningerne.
Derudover indskærpede Erhvervsstyrelsen også overfor undertegnede, at
denne har et anmelderansvar i forhold til rigtigheden af de informationer der
anmeldes til Erhvervsstyrelsen.
Det skal hertil bemærkes, at undertegnede har været meget undrende
overfor for dette, idet alle informationerne var korrekte.
Erhvervsstyrelsens afgørelse af 15. maj 2023, fremlægges som bilag 5.
3.1. Retsgrundlag
3.1.1
Retsgrundlag
i forhold til den faktiske ledelse
Det fremgår af selskabslovens § 23 f, at:
” Er der tvivl om, hvorvidt et
medlem af ledelsen faktisk udøver ledelsen, jf. § 112, stk. 2, kan
Erhvervsstyrelsen afvise at registrere den pågældende, eller styrelsen kan
afregistrere den pågældende.”
Det fremgår af forarbejderne (LFF 2020-02-05 nr 110, specielle
bemærkninger til nr. 8) til selskabslovens § 23 f, bl.a., at:
”Den foreslåede bestemmelse
skal ses i sammenhæng med, at det i lovforslaget tillige foreslås at indføre en
bestemmelse om, at medlemmer af et kapitalselskabs ledelse, som registreres
efter lovens § 10, skal være personer, som faktisk fungerer som
ledelsesmedlemmer, jf. den foreslåede § 112, stk. 2, jf. lovforslagets § 2, nr.
10.
Erhvervsstyrelsen vil kunne
forlange de oplysninger, som er nødvendige for at kunne tage stilling til, om
den foreslåede § 112, stk. 2, er overholdt, jf. den foreslåede bestemmelse i §
23 d, stk. 1. Det vil afhænge af den konkrete situation, hvilke oplysninger der
vil være tilstrækkelige for at bevise, at den foreslåede bestemmelse er overholdt.
Kontrol med overholdelsen af bestemmelsen, kan både ske som en
registreringskontrol, efter den foreslåede § 23 g, eller som en efterfølgende
kontrol, efter den foreslåede § 23 h.
Fører en kontrol efter den
foreslåede § 23 d, stk. 1, til, at der er tvivl om, hvorvidt en person, der er
registeret som ledelsesmedlem, ikke er den person, der faktisk udøver ledelsen,
giver den foreslåede bestemmelse i § 23 f Erhvervsstyrelsen mulighed for
effektivt at sætte ind over for selskabet. En person, der anmeldes til
registrering som ledelsesmedlem, kan således afvises, hvis der er tvivl om,
hvorvidt personen udfører den faktiske ledelse. Har registrering fundet sted,
kan personen blive afregistreret.
I tilfælde, hvor
Erhvervsstyrelsen har en formodning om, at en person er blevet registreret som
ledelsesmedlem uden vedkommendes viden og/eller ønske, vil det eksempelvis være
tilstrækkeligt at kræve en simpel tilkendegivelse fra det registrerede
ledelsesmedlem. I andre tilfælde, hvor den pågældende har accepteret at
være stråmand, kan det være nødvendigt at kræve dokumentation for, at
personen rent faktisk udøver ledelsen.
Erhvervsstyrelsen vil i
forbindelse med registreringskontrollen kunne kræve dokumentation for,
at en person er blevet udnævnt, f.eks. et generalforsamlingsprotokollat, når
der er tale om bestyrelsesmedlemmer, som er valgt af
generalforsamlingen, jf. lovens § 120, eller en direktørkontrakt.
Ved en efterfølgende kontrol
vil Erhvervsstyrelsen kunne kræve dokumentation for, at en person, der er
registreret som ledelsesmedlem faktisk udøver ledelsen. Styrelsen kan stille
krav om dokumenter, der beviser, at personen handler på selskabets vegne,
deltager i møder eller lignende, eller dokumentation for, at der udbetales løn
til ledelsesmedlemmet, at vedkommende har adgang til selskabets bankkonti eller
at ledelsesmedlemmet påser, at der sker bogføring i overensstemmelse med
bogføringsloven.
Kravet til dokumentation vil
afhænge af den konkrete situation, og således af aktiviteten i selskabet.
Erhvervsstyrelsen vil altid foretage en konkret vurdering, og styrelsen vil
alene nægte registrering eller afregistrere et ledelsesmedlem, såfremt
det formodes at ledelsesmedlemmet har været anvendt som stråmand, og altså ikke
hvis der er tale om et ledelsesmedlem som har forholdt sig passivt.”
Derudover fremgår der også, at:
”Der har i danske selskaber
været anvendt såkaldte »stråmænd« til at skjule identiteten på
ledelsesmedlemmer, både med og uden stråmandens viden. Der har typisk været
tale om selskaber, som har foretaget ulovlige dispositioner, skattesvig og
lignende. Der har blandt andet været eksempler på tilfælde, hvor en bagmand har
stjålet identifikationsoplysninger på en person, som derefter er indsat som
stråmand uden vedkommendes viden. Ligeledes har der været eksempler på, at
personer har solgt deres identifikationsoplysninger, og ladet sig registrere
som stråmænd mod betaling.
Bestemmelsen har således til
formål at sikre, at registreringen af selskabets ledelse i Erhvervsstyrelsens
it-system er retvisende og forhindre dels, at personer, der ikke udøver den
faktiske ledelse, er registreret i
Erhvervsstyrelsens register, og dels at personer, der udøver den faktiske
ledelse, kan undgå offentliggørelse af deres identitet efter lovens § 18, der
foreslås nyaffattet i § 16, jf. lovforslagets § 2, nr. 6.”
Det skal således bemærkes, at det fremgår direkte til forarbejderne til
selskabslovens § 23 f, at kravet til dokumentation vil afhænge af den konkrete
situation og aktiviteten i selskabet.
Derudover fremgår det også, at Erhvervsstyrelsen alene vil nægte
registrering af et ledelsesmedlem, såfremt det formodes at ledelsesmedlemmet
har været anvendt som stråmand og ikke hvis der er tale om et ledelsesmedlem
som har forholdt sig passivt.
I forhold til den konkrete sag, har der været tale om et
holdingselskab, hvor ejeren og stifteren også vil fungere som direktør. Det er
således stærkt formodningen imod sig, at klager, der skulle være ejeren og
stifteren af selskabet, som i øvrigt også er aktivt medlem af andre
virksomheder[1] skulle være en stråmand.
Hertil skal det bemærkes, at der har været fremlagt et
stiftelsesdokument, underskrevet af klager, hvori denne tiltræder som direktør,
hvilket må anses som dokumentation i samme omfang som et
generalforsamlingsprotokollat som angivet i forarbejderne ovenfor.
Erhvervsstyrelsen har heller ikke i sin afgørelse af 15. maj 2023
anført, at det var Erhvervsstyrelsens opfattelse at klager skulle være en
stråmand.
3.1.1
Retsgrundlag
i forhold til selskabskapitalen
Det fremgår af selskabslovens § 15, stk. 1, at:
”Registrering må ikke finde sted,
hvis det forhold, der ønskes registreret, ikke opfylder bestemmelser i denne
lov, bestemmelser fastsat i henhold til denne lov eller selskabets vedtægter.
Registrering må heller ikke finde sted, hvis den beslutning, der lægges til
grund for registreringen, ikke er blevet til i overensstemmelse med de
forskrifter, som er fastsat i loven, bestemmelser, der er fastsat i henhold til
denne lov, eller som selskabets vedtægter fastlægger.”
Det skal bemærkes, idet selskabskapitalen var modtaget den 11. april
2023, jf. bilag 1, og ”CC ApS” blev stiftet den [dato 1], var kapitalen til
stede på det tidspunkt for anmeldelsen og der er således ikke anmeldt noget der
ikke var var korrekt.
3.1.2
Retsgrundlag
i forhold til anmelderansvar
Det fremgår af selskabslovens § 15, stk. 2, at:
” Stk. 2.En anmelder, der
registrerer et forhold i Erhvervsstyrelsens it-system eller indsender
anmeldelse herom til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system, indestår for,
at registreringen eller anmeldelsen er lovligt foretaget, herunder at der
foreligger behørig fuldmagt, og at dokumentationen i forbindelse med
registreringen eller anmeldelsen er gyldig.”
Idet undertegnede ikke har anmeldt et forhold der ikke var korrekt, har
selskabslovens § 15, stk. 2 ikke været overtrådt.
3.2 Anbringender
3.2.1
Anbringender i forhold til faktisk ledelse
Det gøres gældende, at klager ville udøve den faktiske ledelse.
Hertil gøres det gældende, at det har formodningen imod sig, at klager
ikke ville varetage ledelsen i et mindre holdingselskab, hvor klager tillige
var stifter og 100 % legal ejer.
Endvidere gøres det gældende, at klager havde underskrevet
stiftelsesdokumentet, hvori denne tiltrådte som direktør.
Ydermere gøres det gældende, at det følger af forarbejder til selskabslovens
§ 23 f, at dokumentationskravet følger den konkrete situation og således
aktiviteten i selskabet.
Hertil gøres det gældende, at det følger af forarbejderne til selskabslovens
§ 23 f, at Erhvervsstyrelsen alene har hjemmel til nægte registreringen af
ledelsen, hvis det formodes at ledelsesmedlemmet fungerer som stråmand. Der er
herunder ikke hjemmel til at afregistrere passive ledelsesmedlemmer.
Det gøres derfor samlet gældende, at klager vil varetage den faktiske
ledelse.
3.2.2
Anbringender
i forhold til selskabskapitalen
Det gøres gældende, at klager den 11. april 2023, havde overført 48.000
kr. fra HH A/S til stiftelsen af ”CC ApS”, som blev anmeldt til stiftelse den [dato
1].
Hertil gøres det gældende, at selskabskapitalen var til stede på
tidspunktet for stiftelsen af selskabet.
Endvidere gøres det gældende, at det forhold at der var overført 48.000
kr. og selskabskapitalen alene var 40.000 kr. ikke kan føre til, at
selskabskapitalen ikke var til stede.
Ex tuto gøres det gældende, at de overskydende 8.000 kr. var til stiftelsesomkostningerne
af ”CC ApS” og driftsselskabet.
Det gøres derfor samlet gældende, at selskabskapitalen var tilstede ved
anmeldelsen og selskabslovens § 15, stk. 1 derfor ikke er overtrådt.
3.2.3
Anbringender
i forhold til anmelderansvar
Det gøres gældende, at de afgivende oplysninger til Erhvervsstyrelsen
var korrekte. Derfor gøres det gældende, at der tillige ikke er noget
anmelderansvar.
Der tages forbehold for at ændre påstanden samt fremkomme med
yderligere påstande, anbringender og beviser i senere processkrifter.
…”
I Erhvervsstyrelsens udtalelse af 11. august 2023 fremgår om sagens retlige omstændigheder:
”Retlige forhold
Selskabslovens § 15, stk. 1
I henhold til selskabslovens § 15 må registrering ikke finde sted, hvis
det forhold der ønskes registreret, ikke opfylder bestemmelserne i
selskabsloven, bestemmelser fastsat i henhold til loven eller selskabets
vedtægter. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
”Registrering må ikke finde sted, hvis det forhold, der ønskes
registreret, ikke opfylder bestemmelser i denne lov, bestemmelser fastsat i
henhold til denne lov eller selskabets vedtægter. Registrering må heller ikke
finde sted, hvis den beslutning, der lægges til grund for registreringen, ikke
er blevet til i overensstemmelse med de forskrifter, som er fastsat i loven,
bestemmelser, der er fastsat i henhold til denne lov, eller som selskabets
vedtægter fastlægger.”
Selskabslovens § 15, stk. 2
I henhold til selskabslovens[2]
§ 15, stk. 2, indestår en anmelder, der registrerer et forhold i
Erhvervsstyrelsens it-system eller indsender anmeldelse herom til registrering
i Erhvervsstyrelsens it-system, for, at registreringen eller anmeldelsen er
lovligt foretaget, herunder at der foreligger behørig fuldmagt, og at
dokumentationen i forbindelse med registreringen eller anmeldelsen er gyldig.
Bestemmelsen har følgende ordlyd:
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 470 af 12. juni 2009.
Bemærkningerne til selskabslovens § 15, stk. 2, i forslag til lov nr. 470 af
12. juni 2009 indeholder blandt andet følgende:
”I det foreslåede stk. 2
præciseres det, at der påhviler anmelder en særlig forpligtelse til at sikre,
at selvregistrering ved brug af tilgængelige it-registreringsløsninger ikke
gennemføres i strid med lovgivningens eller vedtægternes forskrifter. Det samme
gælder i forbindelse med anmeldelser af forhold, der ikke kan gennemføres ved
selvregistrering. Der henvises i denne forbindelse til den foreslåede § 17
vedrørende dokumentation for baggrunden for den foretagne anmeldelse og
retsvirkningerne heraf. Ved anmelder forstås den person eller det firma, der i
forbindelse med det registreringspligtige forhold formelt anføres som anmelder.
Hvis kapitalselskabet selv forestår registreringen eller anmeldelsen, sker
dette således på selskabets vegne i overensstemmelse med de tegningsregler, der
gælder for selskabet, eller i øvrigt i overensstemmelse med de almindelige
regler om stillingsfuldmagt. Foretages registreringen eller anmeldelsen f.eks.
af selskabets advokat, er det den pågældende advokat, der skal betragtes som
anmelder, uanset om det er advokatens sekretær, der foretager handlingen.”
Selskabslovens § 23 b
Efter selskabslovens § 23 b, stk. 1, kan Erhvervsstyrelsen forlange de
oplysninger, som er nødvendige for at kunne tage stilling til, om loven, regler
fastsat i medfør af loven og kapitalselskabets vedtægter er overholdt, herunder
at kapitalgrundlaget er til stede, og at de registrerede medlemmer af ledelsen
udøver den faktiske ledelse.
Selskabslovens § 23 b, præciseres i lovbemærkningerne[3] således:
”[…] Det foreslås
i stk. 1, at Erhvervsstyrelsen kan forlange de oplysninger, som er nødvendige
for at kunne tage stilling til, om loven, regler fastsat i medfør af loven og
kapitalselskabets vedtægter er overholdt, herunder at kapitalgrundlaget er til
stede, og at de registrerede medlemmer af ledelsen udøver den faktiske ledelse.
[…] Bestemmelsen giver Erhvervsstyrelsen hjemmel til i alle selskabsretlige
forhold at indhente oplysninger om et kapitalselskab, som styrelsen finder
nødvendige for at kunne tage stilling til, om bestemmelserne i loven og
kapitalselskabets vedtægter er overholdt. […]”
Selskabslovens § 23 d
Det fremgår af selskabslovens § 23 d, stk. 1, at såfremt
Erhvervsstyrelsen finder, at oplysninger om en person, der er anmeldt eller
registreret i henhold til denne lov, er mangelfulde, kan styrelsen afvise at
registrere den pågældende, eller styrelsen kan afregistrere den pågældende.
Selskabslovens § 23 d, stk. 1 præciseres i lovbemærkningerne[4] således:
”Det vil sige, at Erhvervsstyrelsen med forslaget vil kunne nægte
registrering af en person, der er anmeldt til registrering, og kunne
afregistrere en person, som allerede er registreret, såfremt der er mangelfulde
informationer om denne person. Den foreslåede bestemmelse omfatter alle
personer, som registreres i henhold til loven, hvilket vil sige bl.a. stiftere,
ledelsesmedlemmer, ejere […].”
Af selskabslovens § 23 d, stk. 3, fremgår det, at såfremt
Erhvervsstyrelsen er i tvivl om identiteten af en person, der er anmeldt eller
registreret i henhold til denne lov, kan Erhvervsstyrelsen kræve verificering
af den pågældendes identitet.
Af lovbemærkningerne til § 23 d, stk. 3, fremgår det:
”Efter den foreslåede bestemmelse, vil Erhvervsstyrelsen kunne kræve
verificering af en persons identitet og af de angivne
identifikationsoplysninger, hvilket f.eks. vil kunne ske ved at kræve
verifikation af de indsendte identitetsdokumenter. […] Når der både kan kræves
en verificering af en persons identitet og vedkommendes
identifikationsoplysninger, betyder det, at der både kan kræves verificering
af, om vedkommende reelt er den person som vedkommende anmeldes som, og at der
ligeledes kan kræves verificering af de oplysninger, der registreres.”
Selskabslovens § 23 f
Er der tvivl om, hvorvidt et medlem af ledelsen faktisk udøver
ledelsen, jf. § 112, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen afvise at registrere den
pågældende, eller styrelsen kan afregistrere den pågældende, jf. selskabslovens
§ 23 f, der har følgende ordlyd:
”Er der tvivl om, hvorvidt et medlem af ledelsen faktisk udøver
ledelsen, jf. § 112, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen afvise at registrere den
pågældende, eller styrelsen kan afregistrere den pågældende.”
Af lovbemærkningerne til § 23 f, fremgår det:
”Bestemmelsen indebærer, at Erhvervsstyrelsen kan afvise at registrere
en person som er anmeldt som ledelsesmedlem, eller afregistrere personen
såfremt denne allerede er registreret, såfremt der er tvivl om, hvorvidt
vedkommende faktisk udøver ledelsen, i overensstemmelse med den foreslåede §
112, stk. 2, hvorefter en person, som er registreret som ledelsesmedlem efter
loven, skal være de personer, som faktisk fungerer som ledelsesmedlemmer i
overensstemmelse med kapitel 7, hvori ledelsens forpligtelser er beskrevet.”
Følgende fremgår endvidere af lovbemærkningerne til selskabslovens § 23
f:
”Såfremt Erhvervsstyrelsen konstaterer, at personen ikke udøver
ledelsen, vil styrelsen efter den foreslåede bestemmelse kunne afvise at
registrere personen […] Herudover kan Erhvervsstyrelsen ved begrundet
formodning om, at der er sket eller vil ske misbrug af adgangen til
registrering, indberetning eller offentliggørelse i Erhvervsstyrelsens
it-system, med øjeblikkelig virkning lukke brugerens adgang hertil, jf.
anmeldelsesbekendtgørelsens § 5, stk. 3.”
Selskabslovens § 33, stk. 1
Der skal til enhver tid være indbetalt 25
pct. af selskabskapitalen, dog mindst 40.000 kr. Indbetalingen skal ske i
forhold til hver enkelt kapitalandel. Fastsættes en overkurs, skal overkursen i
aktieselskaber indbetales fuldt ud, uanset at en del af selskabskapitalen ikke
indbetales. I anpartsselskaber skal en eventuel overkurs ikke indbetales fuldt
ud, men kan være delvis indbetalt med samme andel som selskabskapitalen. Hvis
hele eller en del af selskabskapitalen indbetales ved indskud af andre værdier
end kontanter, jf. § 35, skal hele selskabskapitalen og en eventuel overkurs
dog indbetales fuldt ud.
Bestemmelsen præciseres i forarbejderne[5]
således:
”[…] På denne baggrund foreslås
det i § 33, stk. 1, 1. pkt., at mindst 25 pct. af selskabskapitalen indbetales.
Derudover gælder der et krav om, at der altid skal indbetales mindst 50.000 kr.
[40.000
kr.] Dette indebærer, at 25 pct.-reglen først slår fuldt igennem for
anpartsselskaber, der har en selskabskapital på mindst 200.000 kr.
Selskabslovens § 40, stk. 2
Kapitalselskabet kan ikke registreres,
medmindre mindst 25 pct. af den samlede kapital, dog mindst 40.000 kr., jf. §
4, stk. 2, er indbetalt, jf. § 33, stk. 1, 1. pkt. Er der fastsat overkurs,
skal denne være indbetalt i henhold til § 33, stk. 1. Ved registrering eller
anmeldelse efter stk. 1 skal der indsendes bevis for, at kapitalen er indbetalt
til selskabet senest på registrerings- eller anmeldelsestidspunktet.
af lovbemærkningerne[6] til selskabslovens § 40,
stk. 2, 3. pkt., at følgende dokumentation kan anvendes ved dokumentation
indbetaling af selskabskapitalen:
”Udtog af en advokats klientkonto, hvoraf det fremgår, at kapitalen er
bogført i en advokats bogholderi på det pågældende kapitalselskab under
stiftelse.”
Selskabslovens § 112, stk. 2
Det fremgår af selskabslovens § 112, stk. 2, at kapitalselskabets
registrerede ledelse, som registreres efter selskabslovens § 10, skal udøve den
faktiske ledelse af kapitalselskabet. Af bemærkningerne til § 112, stk. 2, jf.
Folketingstidende 2019, L 110 A, fremgår:
”Bestemmelsen indebærer, at personer som registreres som medlemmer af
et selskabs ledelse, skal være de personer som faktisk fungerer som
ledelsesmedlemmer, og dermed opfylder de forpligtelser som er fastsat for dem i
lovens kapitel 7.”
Det påhviler således ledelsen at sikre eller påse, at selskabslovens
forpligtelser overholdes.
Anmeldelsesbekendtgørelsens[7] §
5
Ifølge anmeldelsesbekendtgørelsens § 5, stk. 3, kan Erhvervsstyrelsen
lukke en brugers adgang til at foretage straksregistreringer i Erhvervsstyrelsens
selvbetjeningsløsning, såfremt styrelsen har en begrundet formodning om, at der
er sket eller vil ske misbrug af selvbetjeningsløsningen. Bestemmelsen har
følgende ordlyd:
”Stk. 3. Hvis styrelsen har begrundet formodning om, at der er sket
eller vil ske misbrug af adgangen til registrering, indberetning eller
offentliggørelse i Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning på www.virk.dk for
selskaber m.v., er styrelsen berettiget til med øjeblikkelig virkning at lukke
brugerens adgang hertil.”
Lukningen af en brugers adgang medfører ikke, at brugeren ikke kan
foretage anmeldelser på www.virk.dk for selskaber m.v., men at brugerens
anmeldelser vil blive udtaget til manuel sagsbehandling i Erhvervsstyrelsen.
Anmeldelsesbekendtgørelsens § 8
Efter anmeldelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 1, fremgår det, at
virksomheden bemyndiger anmelderen til at optræde som fuldmægtig på
virksomhedens vegne i forhold til Erhvervsstyrelsen og til at underskrive
anmeldelsen af forhold, som skal registreres efter selskabslovgivningen.
Anmeldelsesbekendtgørelsens § 9
Efter anmeldelsesbekendtgørelsens § 9, stk. 1, fremgår det, at anmelder
indestår for, at anmeldelsen er lovligt foretaget, herunder at der foreligger
behørig fuldmagt, og at dokumentationen vedlagt anmeldelsen er gyldig.
Af stk. 3, fremgår det, at ved anmeldelse af kontant kapitalindskud,
indestår anmelderen for, at der foreligger behørig dokumentation i form af
bankbilag, der dokumenterer, at selskabskapitalen inklusiv evt. overkurs er
indbetalt. Udskrift fra netbank udgør ikke tilstrækkelig dokumentation.
Anmeldelsesbekendtgørelsens § 18
Det fremgår af anmeldelsesbekendtgørelsens § 18, at der ved anmeldelsen
skal vedlægges følgende dokumentation:
”[…] Erklæring fra en advokat om, at selskabskapitalen inklusiv evt.
overkurs er indsat på advokatens klientkonto, eller at kapitalen er indsat på
en bankkonto tilhørende kapitalselskabet.”
Erhvervsstyrelsens udtalelse
Klager har i klageskriftet til Erhvervsankenævnet fremsat to påstande:
·
Påstand
1: Selskabet ”CC ApS” i sagsnr.: [sagsnummer 1] skal registreres.
·
Påstand
2: Erhvervsstyrelsens indskærpelse i afgørelsen af 15. maj 2023 kendes
ubeføjet.
Erhvervsstyrelsen skal indledningsvis komme med bemærkninger til
Klagers påstand 1 i forhold til (manglende) dokumentation for faktisk ledelse
samt indbetaling af selskabskapitalen.
Erhvervsstyrelsens vurdering vedrørende faktisk ledelse
Klager anfører på side 8 i klageskriftet, med henvisning til
lovbemærkningerne, at Erhvervsstyrelsen alene vil afvise registreringen af et
ledelsesmedlem, såfremt ledelsesmedlemmet har været anvendt som stråmand og
ikke hvis der er tale om et ledelsesmedlem, der har forholdt sig passivt.
Klager anfører videre, at det ikke fremgår af Erhvervsstyrelsens afgørelse af
den 25. maj 2023, at AA skulle være stråmand.
Erhvervsstyrelsen skal hertil bemærke, at selskabslovens § 23 f, bygger
på tilfælde, hvor Erhvervsstyrelsen er i tvivl om hvorvidt det anmeldte eller
registrerede ledelsesmedlem vil udøve den faktiske ledelse i et kapitalselskab.
Af lovbemærkningerne[8] fremgår således følgende:
”Bestemmelsen indebærer, at Erhvervsstyrelsen kan afvise at registrere
en person som er anmeldt som ledelsesmedlem, eller afregistrere personen
såfremt denne allerede er registreret, såfremt der er tvivl om, hvorvidt
vedkommende faktisk udøver ledelsen, i overensstemmelse med den foreslåede §
112, stk. 2, hvorefter en person, som er registreret som ledelsesmedlem efter
loven, skal være de personer, som faktisk fungerer som ledelsesmedlemmer i
overensstemmelse med kapitel 7, hvori ledelsens forpligtelser er beskrevet. […]
En person, der anmeldes til registrering som ledelsesmedlem, kan således
afvises, hvis der er tvivl om, hvorvidt personen udfører den faktiske ledelse.”
Erhvervsstyrelsen bemærker at Erhvervsstyrelsens vurdering altid vil
bygge på en konkret vurdering af den enkelte sag som sker efter selskabslovens
§ 23 b, stk. 1. Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med kontrollen af den 25.
april 2023 ikke modtaget dokumentation, der viser, at AA handler på Selskabets
vegne. Erhvervsstyrelsens afgørelse er således ikke truffet ud fra, at AA har
forholdt sig passivt men ud fra, at Erhvervsstyrelsen var i tvivl om hvorvidt AA
ville udøve den faktiske ledelse i Selskabet. DD har som professionel anmelder
ikke har været i stand til at fremlægge dokumentation for, at AA ville handle
på Selskabets vegne, hvilket har ført til, at Erhvervsstyrelsen var i tvivl om,
hvorvidt AA ville udøve den faktiske ledelse i Selskabet.
Klagers påstand vedrørende AA som stifter og legal ejer
Klager anfører på side 9 i klageskriftet til Erhvervsankenævnet, at AA ville
udøve den faktiske ledelse i Selskabet, og anfører hertil, at det har
formodningen imod sig, at Klager ikke ville udøve den faktiske ledelse i
Selskabet, eftersom Klager var 100% legal ejer og stifter af Selskabet herunder
at AA havde underskrevet stiftelsesdokumentet.
Erhvervsstyrelsen skal hertil bemærke, at et kapitalselskabs stifter er
den person eller det kapitalselskab, der starter et nyt kapitalselskab samt at
stifterens underskrift på et stiftelsesdokument blot er et generelt kriterium
for stiftelsesdokumentets gyldighed. At AA var legal ejer indebærer, at AA ville
have stemmerettigheder, som kunne udøves på en generalforsamling.
Erhvervsstyrelsen finder således ikke, at Klagers påstand om at AA var
stifter og legal ejer udgør dokumentation for, at AA også ville udøve den
faktiske ledelse i Selskabet.
Erhvervsstyrelsen bemærker, at styrelsen i høringsbrevet af den 25.
april 2023, anmodede DD om dokumentation for, at AA ville udøve den faktisk
ledelse i Selskabet. Erhvervsstyrelsen oplyste i denne forbindelse vejledende,
at følgende dokumentation ville kunne indgå i Erhvervsstyrelsens samlede
vurdering, som skete i henhold til selskabslovens § 23 b: at AA var ansat på en
direktørkontrakt samt eventuel dokumentation fra stillingsopslaget,
ansættelsesprocessen eller dialog med selskabets stiftere i forbindelse med
ansættelsen, at AA havde været i dialog med en bank omkring oprettelse af
Selskabets bankkonti, at AA havde været i dialog med selskabets fremtidige
samarbejdspartnere, en redegørelse for, hvordan AA ville udføre den faktiske
ledelse i forhold til Selskabets aktiviteter, at der løbende ville blive
udbetalt løn til AA fra ansættelsestidspunktet.
I forbindelse med Erhvervsstyrelsens kontrol af stiftelsen, modtog
Erhvervsstyrelsen følgende fra DD som dokumentation for, at AA ville udøve den
faktiske ledelse i Selskabet:
·
To
redegørelser af hhv. den 5. maj 2023 og den 11. maj 2023 (bilag 6 og 11).
·
En
e-mailkorrespondance mellem en ejendomsmægler og en advokat, sendt til AA (bilag
13).
Redegørelserne
I redegørelsen af den 5. maj 2023 anførte DD, at Selskabet skulle
benyttes som et holdingselskab, hvorfor der ikke havde været nogen ansættelsesproces
for AA. Det fremgik yderligere af redegørelsen, at den faktiske ledelse ville
bestå i at administrere anparterne i Selskabet. Klager anførte bl.a. følgende i
redegørelsen af den 5. maj 2023:
”[…] Der har og
kan således ikke være en ansættelsesproces, dialog med selskabets stiftere (ham
selv) eller yderligere redegørelse for ansættelsesprocessen. Derudover vil
selskabets eneste samarbejdspartner for nu, være det datterselskab, som skal
eje en ejendom, som nærværende kontrol blokere for stiftelsen af, hvorfor der
heller ikke kan redegøres yderligere for det. […]”
I redegørelsen af den 11. maj 2023 sendte DD en længere gengivelse af
forarbejderne til selskabslovens § 23 f, og fastholdt, at der ingen aktivitet
ville være i Selskabet.
Erhvervsstyrelsen har ikke modtaget dokumentation for, at der har været
nogen dialog mellem Klager og AA vedrørende stiftelsen af Selskabet eller det
omtalte driftsselskab, der efterfølgende skulle stiftes.
På baggrund af ovenstående finder Erhvervsstyrelsen ikke, at
redegørelserne udgør tilstrækkelig dokumentation, der kan bringe
Erhvervsstyrelsen ud af den tvivl om, hvorvidt AA vil udøve den faktiske
ledelse i Selskabet og som dannede grundlag for Erhvervsstyrelsens kontrol med
anmeldelsen.
At en redegørelse ikke udgør tilstrækkelig dokumentation for faktisk
ledelse, hvor Erhvervsstyrelsen har anmodet herom, fremgår af
Erhvervsankenævnets kendelse af den 9. februar 2023, J.nr. 22/14117, hvor
Erhvervsankenævnet udtalte følgende:
”Det fremgår af sagen, at Erhvervsstyrelsen den 26. august 2021
fremsendte et høringsbrev til klager, hvor styrelsen blandt andet anmodede om
dokumentation for, at DD ville udøve den faktiske ledelse af AA ApS, jf.
selskabslovens § 23 b, stk. 1. Styrelsen gav eksempler på dokumentation, der
kunne indgå i Erhvervsstyrelsens vurdering af, om DD ville udøve den faktiske
ledelse, herunder at DD handlede på selskabets vegne, deltog i møder eller
lignende, at der udbetaltes løbende løn til DD, at han havde adgang til
selskabets bankkonti eller påså, at der skete bogføring i overensstemmelse med
bogføringsloven, at han var ansat på en direktørkontrakt samt dokumentation fra
stillingsopslag og ansættelsesprocessen. Det fremgik af høringsbrevet, at
såfremt dokumentation ikke var modtaget senest den 10. september 2021, agtede
Erhvervsstyrelsen at afvise registreringen af ændringen af selskabets ledelse,
jf. selskabslovens § 23 d, stk. 4 og § 23 f.
Da klager i anledning af Erhvervsstyrelsens høringsbrev alene har sendt
en e-mail af 7. september 2021 med en kort redegørelse uden dokumentation for,
at DD ville udøve den faktiske ledelse af AA ApS, finder ankenævnet, at
Erhvervsstyrelsen med rette har afvist at registre DD som direktør for
selskabet, jf. selskabslovens § 23 f.”
Korrespondancen vedrørende køb af fast ejendom
Klager anfører på side 5 i klageskriftet til Erhvervsankenævnet, at
Selskabet skulle samarbejde med et driftsselskab i forhold til en ejendom, og
at der ikke var noget yderligere samarbejde at redegøre for. Erhvervsstyrelsen
skal hertil bemærke, at styrelsen ikke har modtaget dokumentation for dette
samarbejde.
DD har i forbindelse med Erhvervsstyrelsens kontrol fremlagt en
e-mailkorrespondance mellem advokat II og ejendomsmægler JJ, vedrørende købet
af en ejendom beliggende på adresse [adresse 2], som dokumentation for, at AA ville
udøve den faktiske ledelse i Selskabet. Erhvervsstyrelsen skal hertil bemærke,
at korrespondancen skete mellem ejendomsmægleren og advokaten, som
efterfølgende blev sendt til AA, der ud fra det fremlagte, ikke selv deltog i
korrespondancen. Der er endvidere ingen omtale hverken af Selskabet eller det
omtalte samarbejde mellem Selskabet og driftsselskabet, som indikerer, at AA ville
udøve den faktiske ledelse i Selskabet. På denne baggrund har Erhvervsstyrelsen
ikke kunne tillægge e-mailkorrespondancen vægt i forhold til hvorvidt AA ville
udøve den faktiske ledelse i Selskabet.
Erhvervsstyrelsens samlede vurdering af dokumentationen for faktisk
ledelse
Erhvervsstyrelsen har i henhold til selskabslovens § 23 b, stk. 1,
anmodet om dokumentation for, at AA ville udøve den faktiske ledelse i
Selskabet. I denne forbindelse modtog Erhvervsstyrelsen to redegørelser af hhv.
den 5. maj og den 11. maj 2023 fra DD, som redegjorde for, at der ingen aktivitet
ville være i Selskabet. Som Klager selv bemærker, fremgår det af
lovbemærkningerne til selskabslovens § 23 f, at dokumentationskravet for
faktisk ledelse vil afhænge af den konkrete situation og aktiviteten i
kapitalselskabet. Erhvervsstyrelsen er bekendt med, at aktiviteten i et
holdingselskab vil være begrænset set i forhold til aktiviteterne i et
driftsselskab, men idet styrelsen ingen dokumentation modtog for, at AA ville
handle på Selskabets vegne, var Erhvervsstyrelsen således i tvivl om, hvorvidt AA
de facto ville udøve ledelsen i Selskabet.
På baggrund af ovenstående finder Erhvervsstyrelsen ikke redegørelserne
fra DD i sig selv er tilstrækkelige til at dokumentere, at AA ville handle på
Selskabets vegne.
Indbetaling af selskabskapitalen
Klager anfører på side 10 i klageskriftet til Erhvervsankenævnet, at
Klager har fremlagt dokumentation for, at selskabskapitalen på kr. 40.000,00
var indbetalt på Klagers klientkonto.
Det fremgår af den fremlagte dokumentation, (bilag 14) at HH A/S
den 11. april 2023 indbetalte kr. 48.000,00 til EE ApS [advokatanpartsselskab]s
samleklientkonto med meddelelsen ”stiftelsesomkostninger”. Dokumentet
indeholder ingen nærmere specifikation af, hvilket kapitalselskab beløbet
skulle indbetales til.
Det fremgår af selskabslovens § 33, stk. 1, der til enhver tid skal
være indbetalt 25 pct. af selskabskapitalen, dog mindst kr. 40.000. Som
dokumentation for indbetalingen af selskabskapitalen, fremgår det, af
lovbemærkningerne[9] til selskabslovens § 40,
stk. 2, 3. pkt., at følgende dokumentation kan anvendes ved dokumentation
indbetaling af selskabskapitalen:
”Udtog af en advokats klientkonto, hvoraf det fremgår, at kapitalen er
bogført i en advokats bogholderi på det pågældende kapitalselskab under
stiftelse.”
Erhvervsstyrelsen skal hertil bemærke, at den af Klager fremlagte
dokumentation ikke angiver hvorvidt selskabskapitalen var bogført eller hvilket
kapitalselskab selskabskapitalen tilhørte. Det skal i forlængelse heraf
bemærkes, at Klager anfører, at kapitalen skulle anvendes både til stiftelse af
Selskabet samt efterfølgende til stiftelse af et driftsselskab.
Erhvervsstyrelsen finder ikke, at det ud fra den fremlagte dokumentation kan
ses, hvilket kapitalselskab kapitalen tilhørte.
Erhvervsstyrelsen har således ikke, som Klager anfører på side 6 i
klageskriftet til Erhvervsankenævnet, tillagt det negativ vægt, at der var sket
en overførsel på kr. 48.000,00, men derimod forholdt sig til, at det ikke
fremgår, hvilket selskab kapitalen tilhører.
På baggrund af ovenstående, finder Erhvervsstyrelsen ikke, at Klager
har dokumenteret, at selskabskapitalen var til stede på
anmeldelsestidspunktet.
Klager modtog ikke e-mail fra Erhvervsstyrelsen
Klager anfører i klageskriftet til Erhvervsankenævnet, at Klager ikke
modtog Erhvervsstyrelsens e-mail af den 12. maj 2023 (bilag 15).
Erhvervsstyrelsen skal hertil bemærke, at e-mailen blev fremsendt til DD på [e-mailadresse
1] og til Klager som cc på [e-mailadresse 2].
Erhvervsstyrelsen bemærker, at e-mailen blev fremsendt til DD på samme
e-mailadresse, som styrelsens øvrige korrespondance med DD skete fra. E-mailen
blev ligeledes fremsendt til Klager på samme e-mailadresse, som står som
afsender på klagen til Erhvervsankenævnet.
Erhvervsstyrelsen har ikke efter afsendelsen af e-mailen af den 12. maj
2023 modtaget returmeddelelse om, at styrelsens e-mail ikke kunne leveres til DD
eller Klager. Erhvervsstyrelsen kan derfor ikke genkende Klagers påstand om, at
Erhvervsstyrelsens e-mail ikke skulle være modtaget af Klager.
Indskærpelse af ansvaret som anmelder
Klager har under sin påstand 2 til Erhvervsankenævnet påklaget
Erhvervsstyrelsens indskærpelse af DDs selvstændige ansvar som anmelder og
anført, at indskærpelsen skal kendes ubeføjet. Erhvervsstyrelsen skal hertil
bemærke, at indskærpelsen ikke er en forvaltningsmæssig afgørelse, der kan
påklages til Erhvervsankenævnet men en indskærpelse af DDs selvstændige ansvar
som anmelder.
Erhvervsstyrelsen har således ikke truffet nogen afgørelse om at lukke
for DDs adgang til at foretage straksregistreringer i Erhvervsstyrelsens
selvbetjeningsløsning på www.virk.dk for selskaber m.v., jf.
anmeldelsesbekendtgørelsens § 5, stk. 3.
Erhvervsstyrelsen alene har indskærpet DDs ansvar som anmelder, idet
styrelsen ikke finder, at DD var i stand til at redegøre for et anmeldt forhold
i Erhvervsstyrelsens selvbetjeningsløsning, jf. ovenfor.
Sammenfattende
Da Erhvervsstyrelsen fortsat er i tvivl om, hvorvidt AA vil udøve den
faktiske ledelse i Selskabet sammenholdt med at Erhvervsstyrelsen ikke finder
den fremlagte dokumentation vedrørende indbetaling af selskabskapitalen
tilstrækkeligt, finder Erhvervsstyrelsen at afgørelsen af den 25. maj 2023 om
at afvise, at registrere stiftelsen af Selskabet bør fastholdes.
…”
Klager har i et indlæg af 25. september 2023 anført:
”…
De tidligere nedlagte påstande fastholdes.
2.1. Sagens
overordnede temaer
I forhold til en nærmere klarlæggelse af
sagen, skal det bemærkes, at i forhold til påstanden om at selskabet CC ApS
skal registreres er det følgende underspørgsmål der er relevante:
1) Hvorvidt AA ville udøve den faktiske ledelse
2) Hvorvidt selskabskapitalen var indbetalt til
en klientkonto tilhørende advokat BB.
I forhold til påstanden om, at indskærpelsen
skal kendes ubeføjet, er det centralt at den registrerede ledelse også var den
faktiske ledelse og selskabskapitalen var indbetalt. Der har således ikke været
noget grundlag for at give en indskærpelse.
Herudover er indskærpelse i sammenhæng med
Erhvervsstyrelsens øvrige afgørelse, og har karakter af en sanktion, hvorfor
denne klart er ubeføjet, ved et andet udfald af sagen.
2.2. AA ville udøve den faktiske ledelse
Den tidligere fremsatte sagsfremstilling
fastholdes i forhold til dette punkt, dog giver Erhvervsstyrelsens bemærkninger
af 11. august 2023, anledning til følgende supplerende bemærkninger.
Det skal særligt bemærkes, at det er direkte
selvmodsigende når Erhvervsstyrelsen anfører, på side 9, i deres bemærkninger,
at:
”Erhvervsstyrelsen
har i forbindelse med kontrollen af den 25. april 2023 ikke modtaget dokumentation,
der viser, at AA handler på Selskabets vegne. Erhvervsstyrelsens afgørelse er
således ikke truffet ud fra, at AA har forholdt sig passivt men ud fra, at
Erhvervsstyrelsen var i tvivl om, hvorvidt AA ville udøve den faktiske ledelse
i Selskabet.”
Det skal for det første bemærkes, at sagen
omhandler, hvorvidt et nyt kapitalselskab skal stiftes og herunder om ledelsen
kan nægtes af Erhvervsstyrelsen. Det er som udgangspunkt en praktisk umulighed
at vise at klager handler på vegne at et selskab der endnu ikke er stiftet.
Klager kan i sagens natur først handle på
vegne af sit selskab når dette er stiftet og har fået et CVR.nr.
Det er tillige bemærkelsesværdigt, at
Erhvervsstyrelsen i deres begrundelse for at afvist klager som direktør, ikke
henviser til noget grundlag for deres egen formodning om at klager ikke vil
udøve den faktiske ledelse.
Udgangspunktet er, at såfremt en person
underskriver stiftelsesdokumentet, hvorefter denne person skal være direktør i
selskabet, må det også som udgangspunkt lægges til grund at personen udøver den
faktiske ledelse, idet der er skrevet under på, at personen vil være direktør
og deraf udøve den faktiske ledelse.
Såfremt Erhvervsstyrelsen har en formodning
for, at det ikke er den person der er angivet som værende direktør, der udøver
den faktiske ledelse, må Erhvervsstyrelsen kunne dokumentere eller
sandsynliggøre deres formodning, hvorefter den registrerede direktør har mulighed
for at fremsende dokumentation, der i styrke må afhænge af, hvor godt
Erhvervsstyrelsen har underbygget og dokumenteret deres formodning.
I nærværende sag, har Erhvervsstyrelsen
aldrig, trods flere gange opfordret hertil, angivet hvad grundlaget er for
formodningen om, at klager ikke ville lede sit eget holdingselskab, der skulle
bruges til at eje et driftsselskab med en fast ejendom.
Som det også fremgår af Erhvervsstyrelsens
bilag 9 (burde have været bogstavslitreret), der er en CVR-udskrift angående
klager, at klager aldrig har været involveret i konkurs eller tvangsopløsning.
Klager er en meget erfaren erhvervsdrivende
og er bl.a. direktør, bestyrelsesmedlem og ejer af HH A/S, CVR.nr.: [...].
Der findes således ikke noget sagligt
grundlag for at betvivle at han vil udøve den faktiske ledelse i sit eget
holdingselskab, hvilket i særdeleshed støttes af at der er tale om en erfaren
erhvervsleder.
I forhold til Erhvervsstyrelsens bemærkninger
om, at stiftelsesdokumentet ikke har nogen betydning for vurderingen af den
faktiske ledelse, skal det bemærkes, at der fremgår følgende, af
stiftelsesdokumentet, s. 2:
”
Til selskabets direktion er valgt:
AA
[klager] [adresse 3].
[by
1]
Danmark”
(min indsætning)
Det ville savne enhver mening, hvis klager
skulle underskrive et stiftelsesdokument som ejer og stifter, hvori klager også
er valgt til direktør, hvis klager ikke ville være direktør.
I forhold til at Erhvervsstyrelsen yderligere
anfører, at den efterspurgte dokumentation, i form af; ansættelseskontrakt,
stillingsopslag, dialog med selskabets stifter, ansættelsessamtale og dialog
med bank.
Efter fast praksis er der ikke en pligt til,
for en person der opretter et 100 % selvejet holdingselskab at lave
stillingsopslag til direktørrollen, idet denne på helt sædvanlig vis, varetages
af ejeren selv.
Det mere prekære kommer i, at
Erhvervsstyrelsen anmoder om en dialog mellem klager som direktør og klager som
stifter.
Herudover skal det bemærkes, at banker ikke
vil oprette konti til kapitalselskaber eller indgå i dialog herom, før de kan
få et CVR.nr.
Erhvervsstyrelsen efterspørger således en række
ting, som et aktivt driftsselskab sandsynligvis ville have, men ikke et
ikke-stiftet holdingselskab.
Endvidere skal det bemærkes, at kendelsen fra
Erhvervsankenævnet af 9. februar 2023, som Erhvervsstyrelsen henviser til, ikke
er relevant i forhold til nærværende sag.
Som det væsentligste punkt omhandlede
kendelsen af 9. februar 2023, en ledelsesændring i et selskab som var i drift
og ikke under stiftelse som i nærværende sag.
Derudover blev der i kendelsen af 9. februar
2023, alene sendt en kort mail, hvor der i nærværende sag bl.a. har været sendt
flere længere redegørelser, korrespondancen om køb af den ejendom der skulle
være i driftsselskabet (der ikke kunne stiftes, grundet afvisningen af
holdingselskabet), derudover havde klager i nærværende sag også underskrevet stiftelsesdokumentet,
hvori denne var valgt som ledelse.
I forhold til nærværende sag må det derfor
fastsættes, at der ikke kan sættes samme krav til omfanget af dokumentation til
et aktivt driftsselskab, hvor sagen omhandler en ledelsesændring og til
stiftelsen af et holdingselskab, hvor der skal indsættes den første ledelse. Omfanget
af dokumentation for, at ledelsen handler på vegne af et ikke stiftet selskab,
er således yderst begrænset.
Herudover skal det bemærkes, at Erhvervsstyrelsen
ikke vil lægge vægt på, at klager var i forhandlinger om købet af den ejendom,
der skulle være i driftsselskabet under CC ApS. Erhvervsstyrelsen lægger
navnlig vægt på ved afvisningen af dokumentationen, at klager har ladet
forhandlingerne forestå af en advokat og at de ikke-stiftede selskaber ikke var
angivet.
For det første kan og bør det ikke tillægges
negativ vægt at en person lader sig repræsentere ved advokat, for det andet er
det selvsigende at klager ikke kan henvise til to ikke-stiftede selskaber, idet
de åbenlyst ikke var og endnu er en realitet.
På baggrund af, hvilket stadie CC ApS var på,
idet selskabet ikke var stiftet og at der var tale om et holdingselskab og
holdingselskabet derudover skulle ejes og ledes 100 % af klager, må den fremsendte
dokumentation anses for at være tilstrækkelig i det konkrete tilfælde.
Såfremt Erhvervsstyrelsen havde ladet CC ApS
stifte, samt driftsselskabet, ville der være købt en fast ejendom i
driftsselskabet og der ville være en langt større grad dokumentation for
aktivitet, herunder bankforbindelse mv.
Derudover skal det bemærkes, at
Erhvervsstyrelsen til stadighed ikke har fremlagt dokumentation for deres
formodning om, at klager ikke ville varetage den faktisk ledelse, hvorfor
klager allerede af denne grund skal have medhold.
2.3. Selskabskapitalen var og er indbetalt på
klientkonto
Det skal til dette punkt indledningsvist
bemærkes, at det er en alvorlig beskyldning mod en advokat, at
Erhvervsstyrelsen beskylder for, at der har været angivet at skulle være en selskabskapital
på klientkontoen, uden dette var tilfældet.
På baggrund af alvoren af denne beskyldning,
skal Erhvervsstyrelsen også kunne godtgøre og dokumentere, at dette var
tilfældet.
I nærværende sag har Erhvervsstyrelsen modtaget
48.000 kr. på undertegnedes klientkonto fra HH A/S.
Beløbet var stiftelsesomkostningerne,
herunder selskabskapitalen til stiftelsen af CC ApS, og det fremgår også meget
klart, at disse er overført til undertegnedes klientkonto, hvorfor der på ingen
måde er grundlag for tvivl.
Ex tuto skal det bemærkes, at
Erhvervsstyrelsen aldrig anmodede om yderligere materiale i forhold til
selskabskapitalen, men blot traf afgørelse. I fald Erhvervsstyrelsen stadigvæk
var i tvivl, kunne dette blot have været afklaret.
2.4. Erhvervsstyrelsen e-mail af 12. maj 2023
Det fastholdes at Erhvervsstyrelsens e-mail
af 12. maj 2023 ikke er modtaget af undertegnede.
Hertil skal det også bemærkes, at der
tidligere var problemer med modtagelsen af mails fra Erhvervsstyrelsen, idet
undertegnede heller ikke modtog afgørelsen af 15. maj 2023 og var i dialog
herom med Erhvervsstyrelsen.
Som dokumentation, fremlægges der som bilag 6 korrespondance af 15. maj 2023.
Det fastholdes således at mailen af 12. maj
2023, ikke blev modtaget, herudover var der også problemer med afgørelsesmailen
af 15. maj 2023, hvilket indikerer at der har været en problematik i
forbindelse med mails fra Erhvervsstyrelsen.
Der tages forbehold for at ændre påstanden
samt fremkomme med yderligere påstande, anbringender og beviser i senere
processkrifter.
…”
Ankenævnet udtaler:
Erhvervsstyrelsen kan i
medfør af selskabslovens § 23 b, stk. 1, forlange de oplys- ninger, som er
nødvendige for at kunne tage stilling til, om loven, regler fastsat i medfør af
loven og kapitalselskabets vedtægter er overholdt, herunder at kapitalgrundlaget
er til stede, og at de registrerede medlemmer af ledelsen udøver den faktiske
ledelse. Bestemmelsen kan både anvendes som led i en registreringskontrol, jf.
selskabslovens § 23 g, og som led i en efterfølgende kontrol, jf.
selskabslovens § 23 h.
Efter selskabslovens § 23 f,
kan Erhvervsstyrelsen, hvis der er tvivl om, hvorvidt et medlem af ledelsen
faktisk udøver ledelsen, jf. § 112, stk. 2, afvise at registrere den
pågældende, eller styrelsen kan afregistrere den pågældende.
Ved brev af 25. april 2023 anmodede
Erhvervsstyrelsen klagers advokat om at fremsende dokumentation for klagers
identitet og for klagers faktiske udøvelse af selskabets ledelse, jf.
selskabslovens § 23 b, stk. 1. Erhvervsstyrelsen anmodede endvidere om
dokumentation for, at selskabskapitalen på 40.000 kr. var indbetalt på
klientkontoen.
På afgørelsestidspunktet –
den 15. maj 2023 – var der efter det modtagne dokumentationsmateriale ikke
tvivl om klagers identitet, jf. Erhvervsstyrelsens afgørelse.
Ankenævnet finder, at der på
grundlag af de oplysninger og den dokumentation, som klagers advokat havde
fremsendt til Erhvervsstyrelsen på afgørelsestidspunktet, herunder advokatens
mails af 5. og 11. maj 2023, ikke kunne anses at være tvivl om, hvorvidt klager
faktisk vil udøve ledelsen i det omhandlede selskab, eller om, at
selskabskapitalen var indbetalt til selskabet på anmeldelsestidspunktet.
Ankenævnet finder derfor, at der ikke var grundlag for at nægte registrering af
selskabet.
Det følger af det anførte,
at der heller ikke var grundlag for den indskærpelse af anmeldelses- og
registreringsansvar, som i Erhvervsstyrelsens afgørelse var rettet til klagers
advokat.
Ankenævnet ændrer herefter
Erhvervsstyrelsens afgørelse, således at der skal ske registrering af selskabet
CC ApS (Erhvervsstyrelsens sagsnr.: [sagsnummer 1]).
[1] https://nordictransport.dk/om-os/
[2] Lovbekendtgørelse nr. 1451 af den 9. november 2022.
[3] Folketingstidende 2019, L 110 A.
[4] Folketingstidende 2019, L 110 A.
[5] L 170 fremsat den 25. marts 2009.
[6] Folketingstidende 2019, L 110 A.
[7] Bekendtgørelse nr. 1244 af den 29. august 2022.
[8] Folketingstidende 2019, L 110 A.
[9] Folketingstidende 2019, L 110 A.